Meie silmad ja südamed koduõppele avas 2020. aasta kevadine mitmeti õpetlik distantsõppeperiood, mis oma sobivuse ja kogemuse meeldivuse järgi jagas õpilased laia skaala igale pügalale. See tõi nähtavale nii need, kellele selline õppevorm üldse ei sobi, kui ka need, kes lausa õitsele lõid ning soovisid, et vaid nii võikski nende haridustee jätkuda. Just see viimane grupp õpilasi on meie inspireerijateks, sest soovime oma kooli arengufookusega liikuda paindlikkuse, isikupäraste õpiteede ja terviklikkuse suunas.


Lisaks mõistsime senisest veelgi selgemalt, kui määrava tähtsusega on läbimõeldud kodu- ja perekultuur noore inimese kujunemisel. Koduõpe kui sõnum joonib alla just neid väärtusi. Ometi ei saa koduõppe otsus lähtuda üksnes lapse vajadustest. See peab olema kogu perekonna poolt süvitsi läbi tunnetatud, omama visiooni ja täit vastutust ning saama ka praktikas ladusalt ja kõigile osapooltele sisemist rahulolu pakkuvalt korraldatud.

 

Meie juurde on oodatud pered, kes austavad lapse isikupära ja individuaalsust ning mõistavad, et õppimine ja haridus algavad õppijast endast. Kõigepealt toimub tutvumisvestlus, kus arutame vajaduste, võimaluste ja ootuste kokkusobivust ning koduõppe korraldust. Koordinaatori roll eeldab nägemist ja mõistmist, sest vanemate ja laste vajadused, võimed, huvid ning eesmärgid on erinevad. Kui vastastikused ootused on täidetud ja pere põhimõtted ühtivad PJK koduõppeosakonna omadega – mille keskmes on tugev akadeemiline haridus ja väärtuskasvatus –, algab meie ühine teekond.

PJK koduõppe osakonnas saab õppida 1.-9. klassis.

 

Õppekorraldus

Koostöös koduõppe koordinaatoriga koostab vanem PJK õppekavast lähtudes individuaalse õppekava, kus mõtestatakse lahti üldised õppekorralduse põhimõtted ja pannakse kirja eesmärgid igas õppeaines. Õppekava võib koostada poolaastaks või terveks õppeaastaks ja selle esitab vanem koordinaatorile vastavalt 15. septembriks või 15. jaanuariks. Kool tagab õppekava läbimiseks vajaliku õppematerjali õpikute ja töövihikute näol, samas on vanemal õigus valida õppekava täitmiseks ise nii materjalid kui meetodid.


Hindamise eesmärk on saada ülevaade õpitulemuste saavutatusest ja õpilase individuaalsest arengust ning kasutada seda teavet õppe tulemuslikumaks kavandamiseks ja ennastjuhtiva õppija kujundamiseks. Õppeprotsessi käigus rakendatakse nii kujundavat kui numbrilist hindamist, kus õpilane saab tagasisidet oma õpitulemuste saavutamise taseme, tugevate külgede ja arenguvõimaluste kohta – see on osa tema tervikliku ja unikaalse isiksuse kujunemise teekonnast.


Kujundava hindamise kese on lapse eneseanalüüs, kus on olulisel kohal eesmärgistamine, teostamine, analüüsimine ja parandamine. Teiseks annab lapsevanem omapoolse vaate lapse eneseanalüüsile tervikut silmas pidades. Lõpuks koordinaator mõtestab need analüüsid omapoolse vastusega, mis toetab lapse isiksust, soovi pingutada ja tervet mina-pilti ning annab vajadusel juhiseid edasiminekuks. Kaks korda aastas toimuvad arenguvestlused, kontrollitakse nii õppetöös püstitatud eesmärkide saavutamist kui ka PJK õppekavaga sätestatud õpitulemuste saavutamist. Õpilase kokkuvõtvad hinnangud ja hinded koos õpilase eneseanalüüsidega kantakse klassipäevikusse.


Koostöö peredega toimub pidevalt kogu õppeaasta jooksul. Õppijat toetatakse õppeprotsessi vältel, pakkudes igakülgset tuge ja individuaalset nõustamist, mentortunde, koostöise õppimise võimalusi ning ühiseid õppekäike. Koduõppel olev õpilane saab osaleda PJK huvihariduskoolis ja koolielu sündmustel.

Avalduste esitamine

Uuele õpilasele
Huvitatutel väljastpoolt PJK-d palume täita avaldus kooli kodulehel oleva lingi kaudu enne 20. augustit või 20. detsembrit.


PJK õpilasele
PJK praeguste õpilaste peredel palume huvi korral kirjutada vabas vormis vanema soovil koduõppe avaldus aadressile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud., märkides juurde koduõppele jäämise põhjus, vastutava isiku nimi ja kontaktandmed ning mõlema vanema nõusoleku kinnitus.

 

Õppemaks

Õppemaks PJK koduõppeosakonnas on kirjas siin lehel (õppemaks).

 

Koduõppe katkestamine

Koolil on õigus katkestada õppenõukogu otsusega koduõpe, kui arenguvestlusel ilmneb, et õpilasel on individuaalse õppekavaga määratletud õpitulemused suures mahus saavutamata. Kool võib koduõppe katkestada ka juhul, kui lapsevanem või õpilase esindaja ei ole mõistliku aja jooksul ilmunud arenguvestlusele või temaga ei ole võimalik ühendust saada.

Küsimustega pöörduge See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud..


PJK koduõppe koordinaator

Kaire Kaur Daniel

Koduõppest kui võimalusest kuulsin esimest korda 2000. aastal ja sel hetkel jõudis minuni teadmine, et kui mul on ühel päeval lapsed, siis nemad kooli ei lähe. Miks? Olen alati olnud seda meelt, et ei ole olemas piiratud ettekirjutatud elu, vaid elu võib olla palju huvitavam, rikkam ja ilusam, kui keegi eales unistada oskab, aga selleks tuleb leida oma tee. Ja koduõpe on suurepärane võimalus otsida ja leida oma tee. 2022. aasta kevadel lõpetasid minu kaks tütart põhikooli, olles esimesest päevast koduõppel ning jätkasid edukalt gümnaasiumis. Meie teekonna algusest olen kirjutanud raamatu „Lund tilistada saab lumikellukesega. Triina ja Marrini koduõpe“.


Koduõppest on saanud minu kirg ja kutsumus, millest saadud teadmisi ja kogemusi soovin teistega jagada ning soovin olla koordinaator, kelle poole võib oma küsimuste ja muredega alati pöörduda.

 

Lisalugemist ja -kuulamist

Ööülikool. Kaire Kaur Daniel ja Tiiu Kuurme "Koduõppest" | Vikerraadio | ERR.

Ema julgustab oma kogemusest lapsi sügisel koduõppele jätma: miks mitte just praegu katsetada, see pole lõplik otsus - Eesti Ekspress (delfi.ee).

Kui ema on ühtlasi õpetaja. Koduõppe ahvatlus ja karid - Õpetajate leht. Kaire Kaur Daniel.