2017. aasta maikuus täitus viis aastat Püha Johannese kooli sihtasutuse loomisest. Mõttest on saanud omanäoline kool, millesarnast ei ole kuskil mujal. Milline siis täpselt, miks ja kuidas, seda kõike võibki lugeda allpool.

Imestamisest

Õpetajad palusid meie vanimatel, neljanda klassi lastel, kirjutada, mille üle nad möödunud õppeaastal imestanud, milline oli nende aasta avastus ja milline aasta kogemus. Valiku neist mõtteist kandsid nad ka lõpuaktusel ette. Sissejuhase imestamisse kirjutas ja esitas Artur (4P). Rikkaliku kogemuste- ja imestamisepagasiga saate nüüd tutvuda ka siin blogis.

  

Meie, kooli vanimad, soovime oma aasta lõpetada teemaga, milleta ei saa alustada õppimist, milleta õppimist isegi ei toimu.

See on imestamine. Meie elu on täis imesid, imestamapanevaid kogemusi ja elamusi. Nii rõõmsaid, kurbi kui sõnulseletamatuid.

Valmistusime eelseisvaks etteasteks nii, et igaüks kirjutas mõtiskluse oma aasta imestusest, kogemusest või elamusest. Siis segasime tekstikatked kõigi vahel ja nüüd loeb igaüks kellegi teise imestuse kohta.

Mis on imestus? See on esimene pilk maailma, esimene pehme puudutus, esimene lõhn. Imestus on avastamine ja sellest rõõmu tundmine. Imestus on sõprus. Imestus on armastus. Seda oleme me palju tundnud.

Ja sügaval sees imestame ka nii lihtsate asjade peale nagu sõnad. Ilusad ja poeetilised. Kurvad ja mõtlemapanevad. Palju on, mille üle imestada ja kõik meie klassis on saanud millegi üle imestada. Soovime, et kõigil oleks võimalusi ja rõõmu ikka imestada.

Niisiis, mis on meid üle kõige imestama pannud?

  • Mul on kodus Rubiku kuubik ja ma ei osanud seda lahendada. Ühel päeval nägin ma, et Henril on kaasas Rubiku kuubik. Siis ostsid teised ka kuubiku ja ma õppisin seda ka lahendama.
  • Ma olen ennast tundma õppinud. Mu kogemus on see, et elu annab mulle väga palju takistusi ja nendest tuleb õppida ja areneda. Iga kogemus aitab mul minust endast paremini aru saada. Kuidas ma mõtlen ja käitun näiteks sellises olukorras, kui keegi valetab.
  • Minu aasta üllatuseks oli see, et meile tuleb klassi uus tüdruk. Ta nimi on Ingel. Ma arvan, et ta on vaikne ja rahulik. Mulle meeldib see, et ta mängib jalgpalli nagu mina. Ma ootan teda nii väga.
  • Ma saan paremini aru vene keele rääkimisest.
  • Ma olen kogenud, kuidas teiste ees uurimistööd tutvustada. Ma arvasin, et see on hull, aga see ei  olnudki hull.
  • Ma olen püüdnud kaasa tunda inimestele, kellel on valus.
  • Mulle väga meeldis, et sai suuskadega mäest alla lasta.
  • Kui sa pargis olid ja sul olid pähklid käes, siis oli mõne sekundi pärast käed pungil tuvisid. Ja oravad olid nii julged, et olid isegi nõus nii kaua inimese peal olema, kuni nad saavad pähkli kätte.
  • Inglismaal sain ma aru, et oskan inglise keelt rääkida.
  • Kõigiga tuleb leppida, andeks anda ja armastada. Tuleb kõigiga sõber olla … siis on sul lihtsam.
  • Et õpetaja Peeter annab puutööd.
  • Et mulle meeldib matemaatika.
  • Et uurimistööd on nii lahedad.
  • Imestus oli see, et ma jooksin Otile otsa ja ta jalaluusse tuli mõra.
  • Uurimustööde esitamise kuulamine oli kogemustandev.
  • Minu aasta avastus oli see, et üks päev enne matematika kontrolltööd saan ka teema selgeks. Alati peale seda olen ma ikka selles eelmises teemas sees.
  • Mai keskel võib olla 22 kraadi sooja, aga juuni algul võib olla ainult 13 kraadi sooja.
  • Ei tohi liiga palju tormata, muidu võivad õnnetused juhtuda.
  • Sain endale kassi, kell 11 öösel. On üpris üllatav, kui sa lähed 11 öösel jalutama ja saad endale kassi.
  • Sel aastal kogesin ma raskusi. Sain teada, kuidas sõprusega toime tulla ja kui raske see tegelikult on.
  • Sel aastal avastasin ma omal ühe uue ande ja selleks on kunst.
  • Rõõmukogemus – ma sain sel aastal oma ema kodus aidata.
  • Kui sul on olemas hea sõber, siis ära sõbrusta teistega nii palju, et su heale sõbrale tunduks nagu oleksid leidnud uue sõbra.
  • Minu aasta kogemus oli see, kui me inimeseõpetuses tegime suurt pilti. See pilt ripub praegu meie klassi seinal. Meil olid erinevad grupid: joonistamise, arvutamise ja lõikamise grupid. See oli vinge.
  • Minu aasta avastus oli see, kus on meie kooli arsti kabinet. Ükskord, kui meil oli koolis täide kontroll ja mind kutsuti arsti kabinetti ma läksin, aga ei teadnud, kuhu minna, siis lugesin silte, ei miskit ja just siis nägin, kust klassivend välja tuli ja sinna ma läksin ja leidsin milline avastus.
  • Minu aasta imestus on see, et ma olen jalgpallis palju paremaks läinud.
  • Minu aasta kogemus on see, et ise uurimistöö teemat on natuke raske valida.
  • Et uurimistöö kirjutamiseks peab jube palju infot koguma.
  • Minu aasta avastus on see, et iga aastaga õpitakse jube palju uusi teemasid.
  • Et Alexi isa sõbranna isa on Mick Jagger (Rolling Stones’i laulja).
  • Minu aasta imestus on, kui me tulime uude kooli, siis oli mul suur kogemus ja kui tulime kõige suuremasse, siis mul oli kõige suurem kogemus üldse mu elus.
  • Näiteks imestan, et pole vahet, millal sa hakkad kooli minema, ikka tuleb bussi peale joosta. Ja tavaliselt buss hilineb.
  • Üks avastusi on see, et kui mul võetakse umbes kell 9.30 või hiljem kips jalalt ära, siis umbes kell 13.15 saad sa peaaegu juba joosta.
  • Minu aasta imestus on, et mõndades tundides istume niimoodi, et poiss tüdruk ja nii edasi. Ning kohtadega on tehtud U-täht.
  • Minu aasta avastus on, et kõik mida teed, muudab midagi. Näiteks unustad soojad riided selga panna, jääd haigeks, puudud koolist ja tulevad võlad.
  • Käisin teadusfestivalil, mis oli väga imeline kogemus mu jaoks.
  • Ma avastasin, et kõik ei sõltu õppimisest. Paljud teised asjad on ka tähtsad peale õppimise nagu näiteks sõprus.
  • See oli vist kui ma esimest korda uude koolimajja astusin. See oli jube äge! Hakkasid üles minema ning „eksisid ära“! Esimene mõte oli kohe kaardistama hakata! Nojah selleks, et järgmisel 1. klassil lihtne oleks. Aga kuidas sa kaardistad, kui ise ka kohta ei tunne. Nii et seda tuli teha hiljem. Appi tulid veel Jonas ja Timps. Aga sinna see jäi.
  • Üks lahedamaid kogemusi oli siis, kui me käisime urgete juures. Seal oli jube lahe!!! Alguses sõitsime bussiga kuskile põllule. Siis lihtsalt edasi ja siis....need olid nagu hiigelsuured augud ja värgid. Nende jaoks lihtsalt pole sõnu!!! Kõige lahedam koht oli seal üks auk, kus sees oli mingi kivi, mis oli kuidagi ära uuristatud.
  • Sellel aastal imestasin selle üle, et koolimaja on nii suur. Siin on palju eri ruume. Kõigil õpetajatel on oma laud. Siin on palju õhku.
  • Ma avastasin, et tore on jõuda kooli väga vara. Siis on kõik nii rahulik. Mõnikord tulen ma kooli natuke enne kaheksat. Kui kodutöö jääb tegemata, on aega ära teha. Kui veel poisse tuleb, saab minna õue jalgpalli mängima. Toas on ka tore koolipäeva oodata. Siis saab näiteks koomiksit lugeda.
  • Minu aasta avastus on, et ma saan kõigega hakkama. Ja et ma olen paremini ära harjunud kooliga.
  • Minu aasta imestus: et kõik on jalgpallis paremaks läinud.
  • Et ma oskan vene keelt nii hästi.
  • Minu aasta kogemus: uurimistööd, ajalootund, rahvastepall, Tartus teatris käimine ja bussisõit, lugemisvõistlus, matkad.
  • Minu aasta avastus: et ajaloo tund sai minu lemmikuks.
  • Minu kogemus on, et kodutööd peavad olema tehtud kogu aeg.
  • Minu aasta imestus on, et kui sa teed midagi naljakat või ägedat, siis pärast võetakse seda igal pool esile ja kasutusele.
  • Minu kogemus on see, et kui keegi vihkab sind, siis teine teisel pool lohutab.
  • Minu avastus on see, et kõige raskemat saab teha kõige lihtsamaks ja ka vastupidi.
  • Kõige rohkem selles aastas on olnud palju muutusi. Näiteks on telefonis mängimine olnud mul teel liigeldes tähtis, kuni ma sattusin posti ette, millele ma otsa kõndisin. See pani mind mõtlema.
  • Täitsa uus kogemus on olnud sõprus. Venna armastus. See aitab tohutult kaasa õppimisele. Sest sul on motivatsioon.
  • Ma avastasin sellel aastal iseennast palju rohkem, kui eelmisel aastal. Olen selle üle uhke.
  • Ma avastasin, et kõik ei talu müra. Kulli ei saa mängida, kuna siis tuleb müra.
  • Ma imestan, kuidas maailm võib olla erinevates vormides. Sama lugu käib ka inimeste kohta.
  • Maailm ei pruugi muutuda alati hea poole, teisisõnu, maailm võib muutuda (nii öelda) igale poole.
  • Meie uut koolimaja nähes. Arvasin, et see näeb väga teistsugune välja, tänav kaasa arvatud. Arvasin, et see on väiksem ja et tänav on pikk. Aga maja oli suur ja tänav lühike.
  • Et sõpru on ikka väga vaja, ilma ei saa. Muidu oled igal pool üksik ja eriti siis, kui natuke kardad teisega sõbrunema minna.
  • Kui keegi midagi uut kooli toob, siis hangivad kõik endale kalli raha eest samasuguse asja ja siis, kui see moest ära läheb vedelevad need edaspidi toanurgas, ja siis tuleb uus selline asi ja nii edasi. Ühed sellised olid näiteks yo-yod.
  • Sellel aastal kogesin ma väga kõrgetest suusamägedest alla sõitmist. Kui ma meenutan, siis mulle tundub, et nad on sellise / nurga all.
  • Me läksime kooliga Energiaavastuskeskusse, seal oli väga lõbus. Kõige huvitavam oli planetaarium, kus meile räägiti universumist. Laseriga näidati, mis planeedist räägitakse. Kui video läbi sai, küsis inimene, kes videot näitas, Liivikalt: „Kas teil on aega, et ringi vaadata?“ Aga Liivika magas.
  • Minu lemmiktund oli õuevahetund! Sellel õuevahetunnil mängisime rahvastepalli poisid versus tüdrukud. Tüdrukud tegid sohki ja poisid võitsid. Alguses viskasid palle tüdrukud, poisid said palli kätte, no ja siis on juba ette aimatav, mis juhtus. Poistest ei langenud peaaegu keegi välja, tüdrukutest peaaegu kõik. Rohkem ei ole mul enam midagi jutustada.
  • Minu lemmiktund oli see, kui me rääkisime Christoph Kolumbusest ja Ameerika avastamisest. Veel meeldis mulle see tund, kus me rääkisime spordiajaloost, sest ma sain spordi kohta väga palju uut teada.
  • Mulle meeldib käia igal pool, kirikus, metsas, õuesõppepäeval jne. Enne, kui ma tulin kooli, ma teadsin, et sobin siia kooli, ma proovisin alati kodutöö ära teha. Ma õpin nii palju asju. Minu elu on hea praegu, ja jätkan!
  • Inglise keeles meeldis mulle luuletuste pähe õppimine kõige rohkem. Vahetundides märatsesime liiga palju ja andsime halba eeskuju.
  • Ajaloo õpetaja oli tore ja ta seletas nii hästi ja huvitavalt, et nutt tuleb peale.
  • Mulle jäi väga hästi meelde üks naljakas ajaloo tund. Selles tunnis saime me teada, et hobuse tagumiku suurusest sõltub mõnede kosmoserakettide pikkus. Selles tunnis rääkisime viiest erinevast asjast, mis sõltusid üksteisest.
  • Natukene ajas mind kurvaks jutt dirižaablist. Krister näitas meile ka videot, kuidas üks dirižaabel katki läks ja ära põles. Kokku on maailma ehitatud ainult kolm dirižaablit, millest üks läks katki ja põles ära, teine kadus lihtsalt ära ja viimast ei lubatud lendu lasta, sest kardeti, et ka sellega võib juhtuda mingi õnnetus. Siis sai tund läbi ja teised jooksid vahetundi. Mina jäin mõtlema.
  • Oli ilus tore päev. Kunst oli just alanud. Ma ei suutnud otsustada, mida joonistada. Hakkasin mõtlema asju, mida oskan hästi joonistada. Ja siis jõudsin õige asja juurde. Roos - vot see on alles äge! Seda joonistada polnud kerge. Kõigepealt pead laskma kujutlusvõimel lennata. Sa tõmbad jooni korrapäratult ja tulemus on ... ilus.
  • Minu eriline koolitund oli kõige esimene klassitund. Seal ma tundsin esimest korda, kuidas on koolis olla. Esimeses tunnis me õppisime vaikust. Ja ise olime ka selles. Mulle see väga meeldis.
  • Oli üks täiesti tavaline kehalise kasvatuse tund. Me kõndisime kohale ja vahetasime riided nagu tavaliselt. Siis, kui oli aeg tervitada, saime me kõik ühe väga kurva uudise osaliseks. Joel pidi meie koolist kahjuks lahkuma, sest tema eelmine kool tahtis teda tagasi enda juurde. Peale seda olid kõik kurvad ja meie kehalise kasvatuse tund polnud samasugune nagu kõik eelmised. See oli väga kurvalt meelestatud. Meie kehalise kasvatuse õpetajal Joelil oli aeg lahkuda. Pärast kui me kooli poole tagasi marssisime, olid kõik kurvad ja oli ka näha, et osad on isegi pisaraid poetanud, sealhulgas mina.